13.01.2013

Red Centre - Kata-Tjuta og Uluru

Hej!

Jeg har fået lavet problemregningen færdig, jeg har løbet, ædt massere af usundt mad og dømt et stævne her i weekenden. Men nu er jeg klar med et nyt indlæg!:-D
Her kommer juleaftensindlægget!

Vi tog fra Clare Valley tilbage til Adelaide for at tage et fly til Alice Springs. Så snart vi landede i Alice kunne man mærke varmen! Ikke fordi der ikke var varmt i Adelaide, men dette slog alt jeg nogensinde har oplevet! Alice Springs er ikke særlig stor, en by in the middle of nowhere - bogstavelig talt. Vi boede på et resort med pool, wi-fi og koldt vand. Der havde vi så næsten en hel dag. Vi tog ned til Alice Plaza og kiggede på tøj og sko, men købte desværre ikke noget.

Klokken seks næste morgen gik det løs. Vi sprang på vores tourbus, der skulle transportere os rundt de næste tre dage ude i mere nowhere. Så: vi kører i fem timer fra middle of nowhere-Alice til mere middle of nowhere. Det siger lidt om Australiens størrelse. Vi holdt stop ved en kamelfarm (vidste I desuden, at der er vilde kameler i Australien? Og faktisk omkring tre millioner!). Der kunne vi så ride på kameler. Det betød både, at den skulle rejse sig, gå, løbe, og lægge sig ned igen. Man er lidt bange for at falde af, haha!

Derefter kørte vi videre i lang tid, til vi landede i vores camp. Den bestod af en masse, små, stationære telte, et par bænke i midten og et stort 'telt', hvor vi spiste sammen. Vores guides gav os en halvanden-liters flaske med vand, og vi fik frokost i lejren.
Vores guides hed Grayson og Adam.
Efter frokost kørte vi en time eller to ned til noget, der hedder Kata-Tjuta (måske bedre kendt som The Oolgas). En masse, mærkelige stenformationer. Vi gik en meget lille tur, men vi blev alle forpustede, trætte og overophedede. Bulle var ved at gå død. Det var virkelig hårdt. Vi skulle altså, på én dag, drikke omkring 5L - fem liter - vand, der smagte af klor og desuden var 40 grader varmt.

Derefter skulle vi skynde os hjem til campen for at få aftensmad (der bestod af kamelburger - det smagte ikke godt, men hellere dårlig mad end ingen mad). Derefter skyndte vi os hen til Uluru (Ayers Rock) for at se solnedgang. Der stillede vi op med kiks og champagne (og juice til Bulle og mig) og nød solnedgangen.

Vidste I desuden, at månen 'vender forkert' i Australien? Læg mærke til det!:-D

Glædelig jul!

Da mørket faldt på, kørte vi en time tilbage til vores camp, hvor vi udmattede hoppede ind i teltene. I teltene var to senge, et bord, en lampe og en fan (elektrisk vifte, eller hvad det hedder på dansk). Der var omkring de 30 grader om natten, men vi faldt overraskende hurtigt i søvn.
Jeg tror helt seriøst aldrig, at jeg har prøvet noget så hårdt. Vi gik rundt i 45-50 graders bagende sol og skulle drikke massere af ulækkert vand. Men man kunne godt gå stolt i seng!